Meer over Crea Lab

Tijdens het Crea Lab gaan we in een kleine groep van 4 lekker creatief aan de slag. Niet gericht op het resultaat, omdat het de weg is die telt. 

Ontspannen experimenteren met een aantal creatieve technieken en tegelijkertijd ontdekken hoe je zelf in elkaar zit, zodat je op  je eigen manier kunt creëren.

We gaan oefenen met de energie in en om je heen ervaren. Dat wat binnen leeft en door buiten wordt beïnvloed, leren onderscheiden. Zodat je de stilte in jezelf op kunt zoeken. Of als de stilte moeilijk is, de manier waarop je je helemaal jezelf voelt herkennen. Dat geeft ook rust. Om vervolgens vanuit die rust en ruimte te creëren.
Dit is een kunst die menig volwassene zich ook graag eigen zou maken. Zo in contact zijn met wie je bent, dat je je kunt uitdrukken met al je talenten en bezieling, waardoor je gelukkiger in het leven staat. Stel je voor hoe het is hier al op jonge leeftijd mee te oefenen!
We gaan kunst laten ontstaan vanuit de eigen flow. Koersen op vertrouwen. Het innerlijke stemmetje dat terugfluit overboord. Lekker los gaan, het zelfvertrouwen boosten én fijn samen zijn met gelijkgestemden.

Doel van de lessen

Tijdens de 10 lessen gaan we in op aspecten die je helpen je eigen geluk en welzijn te creëren. Bijvoorbeeld door middel van het richten van je aandacht, het stil worden in je hoofd, voelen wat je voelt en daarmee baas zijn over je eigen emoties en gedrag. Dit kan een voordeel opleveren in de zin van:

  • een verhoogd zelfvertrouwen
  • meer innerlijke rust
  • een verhoogd concentratie vermogen
  • verbeterde sociale vaardigheden
  • meer ontwikkelde zintuigen
  • meer moeiteloos presteren (in vertrouwen en ontspanning)

Het zijn 10 lessen in het verkennen van het eigen vermogen rust te creëren, grenzen te voelen en te stellen, helder te communiceren met jezelf en de ander en zo doende bewust stuurman/vrouw op eigen schip te zijn.

Iedere les bestaat uit:
een deel ‘experiment’ (een variatie aan voel- en waarneem oefeningen, waaronder meditatie, visualisatie, vertrouwensoefeningen e.d.), waarbij uitgangspunt is dat ieder kind zelf onderzoekt en ervaart wat voor hem of haar waar is en wat werkt
een deel ‘creativiteit’ waarin een creatieve vertaalslag wordt gemaakt van wat is ervaren. Door creatief uiting te geven en zodoende een symbool te creëren beklijft de ervaring beter. Een blik op de eigen beeldtaal brengt later direct de herinnering van wat is ervaren. Zonder woorden. Bovendien vergroot je het oplossend vermogen door het creatieve/intuïtieve brein te stimuleren. Ook brengt een creatieve invalshoek weer andere talenten en uitdagingen aan het licht dan werken vanuit het cognitieve brein (het nadenken). Op deze manier wordt er in ontspanning gewerkt aan een betere balans.

Door de rust in jezelf op te zoeken komen emoties en gevoelens die onder de oppervlakte liggen, maar nog even geen aandacht kregen, veelal naar boven. Onderdrukken van die gevoelens leidt vaak tot expliciet gedrag, zoals heel druk zijn, de clown spelen, stoer doen of juist terugtrekken in verlegenheid en een eigen wereld. Door contact te maken met wat er aan gevoel speelt, dat gevoel er gewoon even te laten zijn, zodat je het ook weer los kunt laten, komt er ruimte voor meer rust. Je wordt weer baas over je eigen gedrag. De kinderen ervaren dit tijdens de lessen. Ook krijgen ze een opdracht mee naar huis. Het is fijn als ze die doen, maar het is geen halszaak. Heb je eenmaal ervaren hoe iets voor je werkt, dan pak je het vaak op het juiste of nodige moment wel weer op.

Voor de kinderen zijn de lessen leuk, lekker experimenteren en dingen ontdekken, gezellig creatief bezig zijn en vooral het fijn hebben met elkaar.

We zullen iedere week even verslag doen van het behandelde thema, zodat je mee kunt kijken met je kind. Misschien komt hij of zij thuis met verhalen, misschien wil je er naar vragen. Het is fijn als jij als ouder mee gaat in het experiment en je kind de ruimte geeft zijn of haar ervaring serieus te nemen. Misschien oefen je zelfs mee en ervaren jullie samen het resultaat iedere week?

Sensitieve & andere bijzondere kinderen

Omdat het bij  het Crea Lab niet alleen om het maken gaat, maar juist om hoe je in het proces staat, is wat we gaan doen is ook zeer geschikt voor sensitieve (en andere bijzondere) kinderen. Die vaak veel meer aanvoelen dan ze kunnen verklaren. De wereld wellicht net even anders ziet dan de mensen om zich heen. Er is aandacht voor het onderzoeken wat je in je kracht helpt of er juist uithaalt. Hoe je helder kunt communiceren over wat je bezield. In dit geval via de kunst. Het vertaalt zich uiteindelijk ook naar het contact met de mensen om zich heen.

Hebben jullie een Haarlem Pas?

Dan kun je via een intermediair (tussenpersoon zoals: een docent op school, een buursportcoach, een medewerker social wijkteam of een schuldhulpverlener) de aanvraag doen. Zo werkt het: Je ouder of verzorger vraagt aan de intermediair of die een aanvraag wil doen bij het Jeugdfonds. Binnen 3 weken laat het Jeugdfonds aan de intermediair weten of de aanvraag goedgekeurd is. Als dat zo is, dan kun je je inschrijven bij het Crea Lab via de inschrijfbutton hierboven en wordt het lesgeld direct door het Jeugdfonds betaalt. Kun jij lekker aan de slag! 

Over de docent

De lessen worden gegeven door Reina Oversteegen. Zij heeft de afgelopen 30 jaar veel ervaring opgedaan met het doceren van o.a. mindfulness technieken en het benutten van het creatieve brein. In haar werk als counselor en creatief coach voor zowel volwassenen als kinderen hebben de kinderen die bij haar in de praktijk komen met uitdagingen zoals bijvoorbeeld hoogsensitiviteit, (over)gevoeligheid, ADHD, angsten of sociale isolatie veel baat bij ontdekken hoe zij zelf in elkaar zitten en welke kracht er nou juist schuilt achter dat wat zich in eerste instantie als dilemma laat zien. Er is bij kinderen niet veel nodig om die switch te maken. Zodra ze hun eigen specifieke kracht en hun eigen talenten en vermogens herkennen zetten ze die in.